Groter deel Nederlandse jongvolwassenen (18-25 jaar) voelt zich veiliger tijdens de seks als de ander vaker incheckt.
Als de sekspartner meerdere malen consent checkt, geven jongvolwassenen hun seksuele ontmoeting gemiddeld een 8,3. Wanneer consent een keer afgestemd wordt, daalt dit rapportcijfer naar een 7,8 en bij niet checken daalt het cijfer verder naar een 7,4. Actief en herhaaldelijk consent afstemmen gaat daarmee samen met plezierigere seksuele ontmoetingen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Rutgers in samenwerking met Ipsos I&O en Tinder, in aanloop naar de nieuwe wet Seksuele Misdrijven waarin consent een centrale rol speelt.
Het maakt voor de waardering van de seksuele ervaring niet uit hoe er consent gecheckt wordt door de ander, zowel verbaal (8,2) als non-verbaal (8,1) afstemmen leidt tot een hoog rapportcijfer.
Fijnere en veiligere seks
Naast dat de seksuele ervaring een beduidend hoger cijfer krijgt, voelen meer jongvolwassenen zich ook veilig tijdens de seks als de ander herhaaldelijk bij hen checkt (91%), dan wanneer dit eenmalig (82%) of niet (79%) gebeurt. Jongvolwassenen bij wie meermaals gecheckt is geven daarnaast vaker aan dat ze de seks fijn vonden (88%) dan jongvolwassenen bij wie slechts één keer consent is gecheckt (78%) of helemaal niet (75%).
Willy van Berlo, expert seksueel geweld bij Rutgers: “Bij sommige mensen heerst de angst dat consent afstemmen een mood-kill is, het tegendeel blijkt waar. Door meermaals bij elkaar te checken wat je beiden fijn vindt, verbaal en/of non-verbaal, kan je altijd terugkomen op je eerdere instemming en wordt de seksuele ontmoeting beter beoordeeld.”
Ben je oké? en de nieuwe wet
Maar liefst 91% van de jongvolwassenen zegt bij hun laatste seksuele ontmoeting consent te hebben gecheckt. En 90% van de jongvolwassenen geeft aan het belangrijk te vinden dat consent gevraagd wordt. In de nieuwe wet Seksuele Misdrijven, die 1 juli ingaat, speelt consent een centrale rol. Na de invoering van de wet is iemand strafbaar voor seksueel geweld als die wist of kon vermoeden dat de ander geen seks wilde en toch heeft doorgezet.
In de week voordat de nieuwe wet ingaat, komt Rutgers in samenwerking met Tinder, met de nieuwe publiekscampagne die jongvolwassenen op weg helpt met praktische tips en voorbeelden over hoe je consent afstemt. In deze vernieuwde Ben je oké?-campagne spreken verschillende bekende Nederlanders over hun eigen ervaringen met consent en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De video’s, met o.a. Marije Zuurveld, Ritse de Jong en Noa Arranchart, zijn vanaf 25 juni te zien in de Tinder app en op sociale media. Zo maken Rutgers en Tinder jongvolwassenen bewust van het belang van consent checken.
–> download dit campagnemateriaal
Over het onderzoek
Rutgers voerde dit onderzoek naar het checken en bespreken van wensen en grenzen uit. De vragenlijst werd uitgezet in het panel van onderzoeksbureau Ipsos I&O. Er namen 1.000 jongvolwassenen (18-25 jaar, seksueel actief) deel aan het onderzoek. Ze werden hierin gevraagd naar hun laatste seksuele ontmoeting. Dataverzameling vond plaats van 29 mei tot en met 6 juni 2024.
Over Tinder
Gelanceerd in 2012, heeft Tinder de manier waarop mensen elkaar ontmoeten gerevolutioneerd, met een groei van 1 match naar een miljard matches in slechts twee jaar. Deze snelle groei toont het vermogen om te voldoen aan een fundamentele menselijke behoefte: echte verbinding. Tegenwoordig heeft Tinder ongeveer 50 miljoen gebruikers per maand in 190 landen en in meer dan 45 talen. Met meer dan 630 miljoen downloads en meer dan 97 miljard matches bereikt Tinder een schaal die geen enkele andere app in deze categorie evenaart. In 2024 won Tinder vier Effie Awards voor zijn allereerste wereldwijde merkcampagne, “It Starts with a Swipe.” Tinder is een geregistreerd handelsmerk van Match Group, LLC.
Over Rutgers
Rutgers is het onafhankelijke expertisecentrum seksualiteit in Nederland. We werken zowel in Nederland als in het buitenland aan seksuele en reproductieve gezondheid.